ul. Popiełuszki 17/107 37-450 Stalowa Wola
Pon. Wt. Czw. PT. - od 9:00 do 18:00 | Śr - od 9:00 do 16:00
Photo by Stephen Phillips – Hostreviews.co.uk on Unsplash
Jako inspektor ochrony danych bardzo często spotykam się z tematem dostępu do informacji publicznej.
Często muszę zdecydować czy udostępniać dane czy też odmówić.
Wiele razy spotkałem się również z sytuacją kiedy pytający zwraca się o dostęp do informacji publicznej poprzez maila. Nie podając przy tym swojego imienia i nazwiska.
Czy w takiej sytuacji Dyrektor placówki ma obowiązek udzielić informacji?
Z podobnym pytaniem zmierzył się ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydając Wyrok z dnia 29 grudnia 2020r. Sygn. akt II SAB/Lu
Photo by David Veksler on Unsplash
STAN FAKTYCZNY
Jedna ze znanych szkół wojskowych w Polsce otrzymała drogą mailową wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
Dyrektor odpisał, że warunkiem udzielenia odpowiedzi jest złożenie oficjalnego pisma wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska.
Wnioskodawca odpisał, że nie ma takiego obowiązku i skierował sprawę do Sądu.
ZDANIEM SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
Sąd stwierdził, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie ma żadnych wymagań formalnych poza utrwaleniem go w formie pisemnej. Nie można więc mówić o wymogu złożenia „oficjalnego pisma”. Dlatego też skierowane wobec skarżącego przez Dyrektora żądanie złożenia „oficjalnego” wniosku na adres szkoły, za pośrednictwem operatora pocztowego, było bezzasadne.
Nie można też wymagać od wnioskodawcy, aby się podpisał imieniem i nazwiskiem.
Jako inspektor ochrony danych osobowych przypominam, że w sytuacji gdy do placówki wpłynie wniosek opatrzony danymi osobowymi wnioskodawcy bądź innymi należy zawsze przesłać klauzulę informacyjną.